روز 29 بهمن روز عشق پارسیان
فانوس ادب
وبلاگ ادبي سینا صارمی

   والنتیوس در سده سوم میلادی و زمانی  که کلودیوس دوم بر روم فرمانروایی میکرده میزیسته. کلودیوس معتقد بود سربازی خوب خواهد جنگید که زن نگرفته باشد و از این رو زناشویی را  برای سربازان امپراطوری روم ممنوع کرده بود !

  کشیش والنتیوس  به مقابله با این دستور امپراطوری برخاست و بطور پنهانی عقد سربازان رومی را با دختران مورد علاقه شان جاری می کرد.

 کلودیوس دوم از این رخداد آگاه  شد و دستور داد که کشیش سرکش را به زندان بیاندازند.

 والنتیوس که در زندان نیز به سرکشی خود ادامه داد و عاشق دختر کورزندانبان خود شده بود ، به دستور کلودیوس دوم به دار آویخته شد.

در تاریخ غرب مسیحی ، کشیش والنتیوس یا والنتاین شهید را شهید راه عشق مینامند و غربیان به خصوص جوانان ، این روز را گرامی میدارند.

 نکته فابل تامل آنجاست که بر اساس مستندات تاریخی ، روز والنتاین تا قرن 17 میلادی کاملا  ناشناخته بود و از قرن هجدهم به بعد نوشتن و ارسال پیامهای عاشقانه رواج پیدا کرد. بطوریکه  تاریخ نویسان کشورهای غیر مسیحی ، معتقدند که امروزه والنتاین در حقیقت وسیله ای برای ترویج مسیحیت در کشورهای غیر مسیحی قرار گرفته و مبلغان مسیحی از طریق والنتاین میخواهند جایی برای خود در دل مردم باز کنند.

 اما شاید کمتر کسی بداند که در ایران باستان نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد مسیح ، که از بیست قرن پیش از میلاد روزی به نام  روز عشق  وجود داشته است .

 این روز " سپندارمذگان "  یا   " اسفندارمذگان " نام دارد که  در سالنمای کنونی ایرانی برابر با 29 بهمن یعنی تنها چهار روز پس از والنتاین فرنگی است. بر پایه پژوهش ها و منابع تاریخی ، ایرانیان باستان در این روز جشنی به نام   " مژده گیران " برپا میکردند . این جشن ویژه زنان بوده و برای بزرگداشت مقام آنان برپا می شد.

 بر اساس نوشته های تاریخی  جشن " سپندارمذگان " یکی از جشنهای بسار بزرگ ایرانیان باسنان بوده که هر ساله به مناسبت بزرگداشت بانوان برپا می شد.

  به امید دیدن روزی  که جوونای عاشق سرزمین همیشه سربلندمون ایران عزیز ، به جای 14 فوریه ، 29 بهمن رو به عنوان " روز عشق پارسیان " باور کنن و تمام پیام های عاشقانه و کارت های تبریک و هدایایی که میخوان تقدیم کنن ، تو این روز به همدیگه بدهند .

 اگه  همه ما همت کنیم ، حتما این فرهنگ و سنت فراموش شده  خیلی زود بین همه ، جا میفته...... فقط یه ذره همت میخواد ؛ به خصوص وظیفه دوستای وبلاگ دار سنگین تره! که سعی کنن با بیان این موضوع  توی وبلاگای خودشون این شادی فراموش شده رو دوباره احیا کنن.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ فانوس ادب خوش آمدید سلام دوستان شماره تماس من 09153184428 سپاسگزارم سینا صارمی
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان  فانوس ادب (وبلاگ ادبی  سینا صارمی) لینک نمایید.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 65
بازدید هفته : 267
بازدید ماه : 265
بازدید کل : 413317
تعداد مطالب : 387
تعداد نظرات : 193
تعداد آنلاین : 2



............ .............
......... ... .......